Attempt the absurd

15 makers

Puck de Haan -
Zien is geloven

‘Zien is geloven’ behandelt de beleving van Escher, waarbij we de wereld aanschouwen vanuit zijn ogen. Zijn werkelijkheid werd niet bepaald door hoe de stoffelijke wereld is, maar door de emotionele beleving daarvan. Vormen die transformeren tot gedaantes en in elkaar over vloeien tot mozaïek, als herinneringen op dwaalspoor.

Tessa van Vuren -
Illusie

Voor dit werk heb ik me laten inspireren door de absurdistische werelden in de kunst van M.C. Escher. In de animatie zie je een karaktertje, een vrouw, dat vastzit in een verwarrende droom. In de droom zitten kleine verwijzingen naar het werk van Escher: vogels die in vissen veranderen, weerspiegelende bollen en onmogelijke trappen. De vrouw rent weg, maar de vreemde wereld verdwijnt niet. Wanneer het haar allemaal te veel wordt, schiet iemand haar in haar droom te hulp. Het onmogelijke bereiken is soms toch niet zo onmogelijk.

Daan Lucas -
Pulse ​

Naar mijn mening zit de kracht van het werk van Escher in de samensmelting van de ene werkelijkheid in de andere, als een symbiose. Hierop geïnspireerd maakte ik deze handgetekende projection mapping, Pulse. In Pulse wil ik de kijker laten geloven dat de werkelijkheid en onwerkelijkheid in een illusie samensmelten. Pulserende organische vormen bedekken het gebouw als een golvend deken en vormen zo de nieuwe werkelijkheid. Wat is nog het canvas, het Museum Escher in Het Paleis, en wat is de animatie?

Thijs Dikshoorn -
Van de muur

Wat gebeurt er als de elementen uit het werk van M.C. Escher tot leven komen, en zich in en rond Het Paleis begeven? In een reeks animaties verlaten de elementen hun wereld van optische illusies en wordt er gezocht naar aansluiting bij de architectuur van het pand. Door de projectie op het gebouw lijken binnen en buiten door elkaar heen te lopen en ontstaat er opnieuw ruimtelijk gezichtsbedrog. Wijken de verdwijnpunten van Escher wel zoveel af van ons dagelijks perspectief?

Can Oksas -
Liquid Paintings

Geïnspireerd door Eschers ‘Reflection in Rippled Surface’, ontstond Liquid Paintings, vanuit mijn nieuwsgierigheid naar het tot leven brengen van stilstaande kunst via het stromen van water. Doordrenkt met tesselaties die doen denken aan de elementen van Escher, onderzocht ik hoe deze patronen zouden transformeren door de invloed van water, waardoor boeiende vormen ontstonden. Dit onderzoek fascineert mij omdat het een nieuw perspectief op schilderijen biedt. De kleuren mengen naadloos en de lijnen tussen vormen vervagen, waardoor de illusie wordt gewerkt dat de kunst bestaat buiten de grenzen van het canvas.

Jasper Hesseling -
Digitale echo’s in relatieve ruimte

Onze identiteit en persoonlijkheid, ooit stevig verankerd in de fysieke wereld, lossen geleidelijk op in de immense uitgestrektheid van de digitale ruimte. Deze ruimte wordt niet langer beperkt door de fysieke wetten van de natuur. We bevinden ons in een wereld waar tijd en identiteit dynamisch en constant in beweging zijn. Mijn werk reflecteert deze wereld, geïnspireerd op de relativiteitsstudies van Escher.

Franka Wiggers -
Transcending Form

‘Transcending Form’ is een absurdistisch en experimenteel zelfportret, waarin geprobeerd wordt de complexiteit van het lichaam te reduceren naar logische, herkenbare objecten. De inspiratie voor dit werk komt van de serie zelfportretten van Escher, en zijn gewoonte om objecten en wezens te transformeren naar simpele vormen. De invloed van Escher schijnt door in de fragmentatie van de beelden op het gebouw, met dynamische patronen die van vorm en uitsnede veranderen. De beelden voor deze animatie zijn handgetekend, vervaardigd met inkt op papier, als eerbetoon aan Eschers analoge werkproces en esthetiek.

Joost van Woerden -
Oneindige ode aan Escher

In Escher’s domein waar de geest ontwaakt, wentelen tandwielen, tijd die subtiel raakt. Stopmotion, een ballet van hout en droom, poëzie in draaiingen, als een stille stroom. Wiskunde fluistert door kringelende raden. Eind en begin, in hout verweven schaduwbladen. Eschers visie, een dans van licht en lijn. Een kunstig spel met de tijd, fijn en klein. Vlinder fladdert, vredesduif zacht zweeft, in het schijnsel van hout waar tegenwoordige tijd beeft. Liefdesboodschap, een ode aan het hart, Gevlochten in hout, als een kunstzinnig apart.

Mans Weghorst -
Aquatic fantastic

Het werk van Escher lijkt in veel opzichten oneindig en dit fascineert me. Zijn werk heeft nét die twist waarmee hij een eigen werkelijkheid creëert. Dit vormt het startpunt van mijn animatie. Er bestaat een kwallensoort die biologisch onsterfelijk is, oneindig leven. Ze leven in een wereld waar wij als mens niet kunnen komen, diep onder water. Deze twee uitgangspunten staan in lijn met mijn fascinatie voor Eschers werk. Vanuit deze gedachten ben ik een ode aan de oneindige kwal gaan maken, in een wereld die wij anders nooit zullen zien.

Anthony Jégu -
The Birth of a Planetoid

Dit werk is geïnspireerd door M.C. Eschers ‘Tetrahedron Planetoid’, een houtsnede uit 1954. In één minuut laat mijn animatie de levensloop van een singulariteit zien. Het is alsof een mythische, maar mens-gerelateerde, samenleving een eigen kleine wereld creëert. En in deze wereld geldt maar een enkel principe: “Alleen zij die het absurde proberen, zullen het onmogelijke bereiken”. De animatie is een mix van 3D en 2D animatie, gemaakt met Blender, After Effects en Procreate.

Tim Bootsma -
Pattern Pattern

Dit werk is een motion graphic piece met generatieve patronen die hypnotiseren en betoveren. Ik raakte geïnspireerd door de meetkundige vlakverdeling in de kunstwerken van Escher. Dit is de kern geweest van de verschillende patronen en illusies in mijn animatie. De toeschouwer ziet van alles: van golvende lijnen tot optische illusies met kleurrijke gradiënten. Het is een ware trip, met hallucinerende patronen en kleuren die je uit het hier en nu halen.

Dieuwer Feldbrugge -
Diffuse geometries

Geïnspireerd op Eschers gerenommeerde mix tussen natuur en wiskunde, heb ik een vergelijkbare aanpak omarmd. Ik heb een reactie-diffusie systeem gebruikt, een wiskundig model dat de verspreiding van een waarde over een oppervlak nabootst in een manier die lijkt op bewegingen van schimmels en bacteriën in de realiteit. Deze data is daarna getransformeerd in levendige lijnen, wat een gelaagde textuur oplevert, als een echo van de gecompliceerde patronen en geometrische ontwerpeigenschappen van Eschers werk. Het werk van Escher heeft mij sterk geïnspireerd als artiest: mijn eigen creaties zijn vaak ook een verstrengeling van wiskunde en natuurkundige fenomenen. Het was een eer om dit werk te creëren ter nagedachtenis van Escher.

Marieke van der Burg -
SLIT

Overal is beweging in te zien, zelfs als iets stilstaat. Hiervoor gebruiken we onze fantasie en inlevingsvermogen, iets waar Escher een ware meester in was. Want ondanks dat zijn beeld stilstaat, zit het vol bewegingen. Doormiddel van herhaling vervormde Escher objecten of dieren naar een steeds abstractere vorm. Wat gebeurt er met een beeld als we dit naar het extreme trekken? SLIT snijdt een gedeelte van het gebouw af en herhaalt dit eindeloos, waardoor er een absurde weergave van de werkelijkheid ontstaat.

Udo Prinsen -
Penrose Tiling

Een kunstwerk gebaseerd op Penrose Tiling deed mij direct aan Escher denken. Het inspireerde mij en ik ging het experiment aan om hiervoor een dynamisch vorm te vinden. Mijn minuut is gemaakt via reactieve animatie principes: elementen uit het ontwerp bewegen op de beat van de muziek. Met dank aan Stefan van Seggelen voor het gebruik van zijn 3D model.

Rien Esterik -
INSIDE OUT

Vanaf het moment dat het werk van Escher ‘Het Paleis’ binnenkwam, zou het gebouw nooit meer op dezelfde manier gezien worden. Het is niet langer steen en hout en glas, maar de vorm van het gebouw is nu een visuele entiteit, wachtend om te worden gebogen en verdraaid: om bekeken te worden door nieuwe ogen. Bekijk een kort verhaal over ideeën die samen kracht verzamelen om ‘Het Paleis’ binnen te denderen en – eenmaal binnen – Het Paleis van vorm veranderen, van binnen naar buiten, leidend tot de onvermijdelijke overwinning van steen en hout en glas door de kracht van perceptie. Geniet ervan!